fredag 8 oktober 2010

Valpkontakt


Idag har Busiga Bettan varit på besök. Husse behövde hjälp med kloklippning. Oj vad Julia tuktade henne först! Det såg nästan farligt ut. Men Busiga Bettan kanske behövde det, för efter en stund blev allt lugnt. Klorna blev klippta Oya fick också busa och jag fick pussa lite. Hon är för läcker! Ser ut att bli en snygg Basset! Hon får vara med sin Husse hela dagarna och vara mycket ute i skogen så det var härligt att se att de är ett par nu, Leif och Bettan!

Vi har fått en hälsning från Alerte Aron i Danmark, som heter Albert. Allt verkar bra. Familjen håller på att vänja sig vid sitt nya liv som hundägare men Albert verkar sköta sig bra vad det låter. Han är väl för söt! Kolla in fotot när han sitter där i solen. Visst är han fin och blank i pälsen! Alla valpar verkar ha fått Julias fina blanka päls.

Jag har börjat en kurs på Brukshundsklubben i Falun med Oya! Vi lär oss massor, mest jag förstås!
Jag behöver all hjälp jag kan få för att lära mig hantera detta krutpaket till hund. Men hon är oerhört läraktig och uppmärksam så med tiden ska hon nog bli bra och jag med...Just nu tränar vi på "gå med mig" Dvs gå fint i kopplet utan att dra. Oya har varit helt omöjlig, inga knep med selar, stanna så fort hon drar eller små ryck har fungerat. Men detta att hålla kopplet med båda händer på magen och springa hit och dit och upprepa "gå med mig" och köttbulle i belöning bakom oss varje gång hon går fint verkar fungera! Fast det är svårt med en Basset i andra handen, som stretar emot och inte vill gå framåt! Så vi har gått med hundarna en och en. Tidsödande men antagligen värt det.
Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar