söndag 15 maj 2011

Jäderfors 14/5 2011. Vilken succé för Kynakulles!

En avslappnad Julia efter en hård dag på utställning. Inget mer poserande här inte! Många rosetter blev det!!!


Bassetutställningen i Jäderfors, som ordnas av Bassetklubben Nord-Östra, brukar alltid vara en trivsam tillställning, trots att det inte brukar gå så bra för oss, just där. I år åkte vi ändå dit med Julia, på jakt efter ett Cert till samt två av hennes valpar. Busiga Bettan och Fiffiga Fia. Hade inte stora förhoppningar om något Cert men det skulle ju bli så kul att få valparna bedömda!! Familjen Måhl och familjen Blomkvist fanns på plats.
Bettan och Fia gick som juniorer alltså 9-18 månader. Blev lite orolig när domaren delade ut det ena blåa kortet, (alltså det som var en 2:a förr nu är det "very good") efter det andra, till betydligt mer rutinerade uppfödare än vi. Domaren, som var från Finland, kanske inte delar ut några 1:or (eller Excellent, som det heter nu), alls, tänkte jag oroligt. Hon kanske är stenhård!!!?
Så var det vår tur, jag visade Bettan och Husse Janne visade Fia, knäna skallrade lite, blir alltid nervös när jag ska ställa ut, (det är värre än när vi ska tävla med kören). Men kan man tro-när Domaren bedömt Fia såg vi det första "Excellent" för dagen! Yes! Och efter Bettans bedömning "Excellent" igen!!! Oj så stolta vi blev! De blev sen 2:a och 3:a i sin klass! Vilken lycka! Så fina valpar! Nu var jag mycket nöjd med Domaren.
Och Julia då. Ja, som ni kan se på bilderna så fick vi först "Excellent" på henne också, nu var jag nästan kär i Domaren, sen blev hon BIR alltså Bäst i Rasen, och fick Cert, gick då vidare och blev 1:a i jaktklassen, nu i det närmaste dyrkade jag denna finska Domare: Vi gick vidare till Best in Show och blev där 3:a.
Vilken dag! Jag som sa till Husse att om vi inte tar Cert idag, då lägger jag ned det här med att ställa ut Julia! Men nu har vi ju bara ett Cert kvar till Championat, så nu alla utställningsarenor i sommar-here we come!
Och hoppas att fler av Julias valpar blir utställda och bedömda. Vi hjälper gärna till om någon vill ställa ut sin valp!!
En mycket stolt Matte

1 kommentar:

  1. Men oj så roligt!
    Supergrattis till er!!!
    Å ge Jullan en puss från mig :O)
    KRAMAR!

    SvaraRadera