måndag 6 december 2010

Julia bästa rådjurshunden


Nu var det längesedan "Bloggerskan" skrev något. Men det var en julshow som kom emellan. Sjunger nämligen med en Barbershopkör som varje år gör en stor Julshow i Falun. I går hade vi sista föreställningen efter en vecka med repetitioner till långt in på nätterna, följt av 5 föreställningar i helgen. Men nu har vi sjungit klart för i år!!
Husse och hundarna har fått klara sig ensamma sista veckorna . Ingen större nöd har det väl gått på dem. I alla fall inte i går för då var Husse och Julia i Grönbo (utanför Lindesberg) och Husse fick skjuta ett rådjur för sin hund! Behandlingen mot noskvalster verkar ha haft effekt för nu är rådjursnäsan tillbaka! (Typiskt att hon skulle ha det när det var drevprov!!!) Stoltare Husse får man leta efter.

Vi ska ställa ut Julia och Oya i Stockholm i december så jag försöker träna med Oya. Trava fint bredvid går ju bra men stå är svårt. Vi har nog tränat sitt och ligg för mycket. Hon sitter ju så fort vi står still! Hur ska man få henne att stå fint undrar vi nu. Alla tips är välkomna!

Vi har fått en hälsning från Casper i Norge. Han gillar att bada bastu!! Är det inte underbart så säg! Måste ju vara ett arv från Julia. Har aldrig hört om någon annan hund som älskar att bada bastu!

Vi har också fått en hälsning från Ebba, hon har börjat spåra rådjur!! Jättebra att träna näsan när man är ung!!

Kul med hälsningar och kul med vinter och spårsnö! Här ligger isen nu så nu ska vi ta fram långfärdsskridskorna. Det är bra motion för en liten jakthund som inte alltid kan gå lös. Julia gillar att springa i snön bredvid banan i sele.
Oya springer ju mest lös och ligger i hårdträning för att inte lämna isen och sticka iväg och jaga grannens kaniner, vilket hon hela tiden gör. Den hunden kommer att göra mig galen!!! Jag är så trött på henne!
Breton till salu med STARKA jaktgener. Jag ska köpa en mops stället! "Saknar helt jaktgener" står det i rasbeskrivningen. Låter inte det underbart!!!?
Annie

3 kommentarer:

  1. Sluta med sitt ett tag och kör bara stå!
    Träna stå, stå, stå hundra gånger om dagen.
    Stå när kopplet ska på, stå innan ni går ut, stå när ni gått ut, stanna och stå när ni är ute och går, stå innan ni går in, stå när ni kommit in, stå när kopplet ska av, stå innan maten serveras osv, stå lite nu och då :O)
    Korta stunder som sen blir längre och längre.
    Glöm inte att du får hålla i din hund, sitt på huk med ena handen under hakan och ett finger i ljumsken så har du lite hjälp på traven.
    Träna, träna och träna!
    Och lycka till med båda tjejerna i sthlm :O)
    Vi håller tummarna!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. hej!
    tack för goda råd!! Du är en pärla MEN jag tror att jag antingen har strypt Oya eller skickat tillbaka henne till uppfödaren. Ska kolla med henne i morgon om hon kan omplacera henne. Efter dagens promenad när hon vägrade komma efter Täppvägen där hon alltid annars lyder så bra, så bara stack hon och lyssnade inte på mig alls. sen var hon ute på byn länge. tror inte att jag kan ha Breton!!!Jag vill ha en hund man kan ha lös!!! Som vi har tränat inkallning sitt stanna osv. Nu orkar jag inte mer nu ger jag upp!!!Vet du någon som är sugen på Breton??? Annie

    SvaraRadera
  3. Var ute och åkte långfärdsskridskor på Runn förra helgen och träffade då en Bretonägare i närheten av Kyna som jag växlade några ord med. När jag sedan kommer hem och surfar hittar jag denna blogg och med all sanolikhet var det med dig Annie jag talade med! Världen är liten ibland..

    Hälsningar Daniel

    SvaraRadera